zavřeno - otevírá v pondělí 3.5. 8:00

ŽĎÁKOVSKÝ MOST - OCELOVÝ MOST STOLETÍ

Žďákovský most
Místo konání:

MUZEUM SILNIC VE VIKÝŘOVICÍCH U ŠUMPERKA Hraběšická 203, Vikýřovice, 788 13, Zobrazit na mapě

Datum konání:
Charakter akce: Místní
Doporučeno pro: Akce pro zájemce všeho druhu
Typ akce: Výstava
Tematická kategorie: Architektura; Fotografie - dokumentární fotografie
Více informací na: http://www.muzeumsilnic.cz/muzeum/
Anotace: Na úspěšné výstavy o železobetonovém mostě v Podolsku a o výstavbě dálnice D1 navazuje Muzeum silnic ve Vikýřovicích v letošním roce výstavou, která ukazuje další z unikátů našeho mostního stavitelství – ocelový obloukový silniční most, pojmenovaný po zatopené osadě Žďákov, který na trase silnice Plzeň – Tábor (I/19), v km 62,110, překlenul hladinu Orlické přehrady.

Podrobný popis:


    Když byl po devítiletém budování v roce 1967 dokončen, svým ocelovým obloukem o rozpětí 330 m byl v té době největším prostým plnostěnným dvoukloubovým ocelovým obloukovým mostem na světě. V současné době je pravděpodobně na 27. místě na světě, v rámci České republiky si své prvenství drží dodnes.    V roce 2001 byla v rámci sympozia Mosty 2001 v Brně udělena Žďákovskému mostu v kategorii ocelových silničních mostů cena „MOST STOLETÍ“.

    I když se do povědomí široké veřejnosti dostal Žďákovský most v 90. letech minulého století díky oblíbenému bungee jumpingu a kauze tzv. orlických vrahů,  je především jedním z nejkrásnějších ocelových obloukových mostů na světě. Jedná se o technicky i esteticky dokonale navržené a provedené mostní dílo, které letos již 55 let slouží dopravě a úspěšně reprezentuje tradičně vysokou úroveň mostního stavitelství v České republice.

     Výstava představuje plány na výstavbu mostu přes řeku Vltavu, tak jak se o ní uvažovalo již za dob Rakousko-Uherska a později před a po ukončení 2. světové války. Plány na výstavbu mostu byly především určitým bojem o jeho podobu, tak jak jednotliví projektanti hájili své železobetonové nebo ocelové projekty a jak se rozhodovalo o vybudování Orlické přehrady. Vítězný návrh Ing. Josefa Zemana realizoval v letech 1958 – 1967 podnik Hutní montáže Ostrava – Vítkovice.

Velké množství dobových snímků, projektů a jiných archiválií  z projektování a stavby mostu doplní i model mostu, zapůjčený z Národního technického muzea v Praze. Zájemcům o podrobnější historii výstavby tohoto unikátního mostu je určen také katalog s fundovaným textem Tomáše Jandy, spoluautora této výstavy.


Vernisáž se uskuteční v pátek 18.3. v 17:00 s úvodním slovem spoluautora výstavy Tomáše Jandy.

load